Kontaktforældre

Princip for kontaktforældre på Gerbrandskolen

Vedtaget i skolebestyrelsen, marts 2018. Revideret februar 2022.

Hvad er formålet med at have kontaktforældre?

Kontaktforældrene har en særlig rolle i forhold til at sikre den nødvendige informationsudveksling og det bedst mulige samarbejde mellem klasseteam og klassens forældre.

Hvad er målet med at have kontaktforældre?

Som udgangspunkt kommunikerer det enkelte forældrepar altid direkte med klasseteamet, når det handler om deres eget barn. Spørgsmål, ideer mv. som retter sig mod noget, der sker i klassen eller blandt en gruppe af elever, kan formidles via kontaktforældrene.

Målet med kontaktforældreordningen er:

• at forældregruppen på bedst mulig vis støtter op om det professionelle arbejde med børnenes trivsel og læring
  • at forældregruppen oplever, at spørgsmål og tvivl vedrørende klassens udvikling og trivsel bliver hørt og håndteret hurtigst og bedst muligt.

Rollen som kontaktforældre

Kontaktforældrenes rolle er at støtte op om klasseteamets arbejde med børnenes trivsel og læring. Dette kan bl.a. gøres ved:

• At arbejde for alle forældres deltagelse i forældremøder, skole-hjem samtaler og ved sociale arrangementer i klassen.
  • At sikre at invitationer til fødselsdage, klassefester, legegrupper mv. lægges på Aula, evt. som supplement til printede invitationer.
  • At arrangere legegrupper og følge op på hvordan grupperne fungerer.
  • At planlægge forældremøder med personalets deltagelse sammen med klasseteamet.
  • At tilbyde sig som referent på forældremøder.
  • At deltage i statusmøder med klasseteamet og videreformidle mødets indhold til klassens forældre.
  • At deltage i møder arrangeret af skolebestyrelsen og videreformidle evt. relevant information til klassens forældre og fra klassens forældre til skolebestyrelsen.
  • At fungere som bindeled mellem klasseteamet og festudvalg/det sociale udvalg.
  • At byde nye forældre velkomne i klassen og sørge for, at de får information om legegrupper, fødselsdagspolitik, planlagte sociale arrangementer mv.
  • At give feedback på informationer og tiltag fra klasseteamet, før det præsenteres for den samlede forældregruppe, hvis personalet efterspørger det.
  • At formidle ideer til klasseaktiviteter fra den samlede forældregruppe. Det kan være forældre, der har et erhverv som de kan komme og fortælle om i klassen, forældre der har kontakt til et teater osv.

Valget til kontaktforældre

Valget til kontaktforældre sker på det årlige forældremøde i efteråret. Der bør altid være 2 kontaktforældre i hver klasse. Det tilstræbes at den ene kontaktforælder repræsenterer pigegruppen, den anden drengegruppen.

Princippet betyder at klasseteamet:

• Inviterer til dialog om dagsordenen senest 14 dage før det årlige forældremøde.
  • Inviterer til dialog 1 gang pr. halvår hvor der gives en status på klassen, og hvor det diskuteres hvilke opgaver kontaktforældrene med fordel kan have fokus på i tiden indtil næste møde.
  • Informerer kontaktforældrene om manglende tilmeldinger til forældremøder, så kontaktforældrene kan opfordre de pågældende forældre til deltagelse.

Princippet betyder at kontaktforældrene:

• Deltager i de møder som klasseteamet, bestyrelsen og evt. ledelsen indkalder til.
  • Påtager sig de opgaver, som aftales i samarbejde med klasseteamet jf. listen over konkrete opgaver for kontaktforældrene.
  • Sørger for at indhente forældrenes ønsker til punkter på dagsordenen på det årlige forældremøde med lærerdeltagelse.
  • Styrer den årlige valgproces med valg af nye kontaktforældre hhv. valg til festudvalg.

Princippet betyder at skolebestyrelsen:

• Informerer nye forældre i 0. klasse om kontaktforældreordningen.
  • Inviterer til 1 årligt møde for alle nye kontaktforældre.
  • Inviterer til 1 årligt møde for alle kontaktforældre.

Tegn på at skolens kontaktforældreordning fungerer:

• at der i alle klasser holdes 2 årlige møder mellem klasseteam og kontaktforældre
  • at kontaktforældre og lærere i samarbejde forbereder og afholder det årlige forældremøde med lærerdeltagelse
  • at et overvejende flertal af forældre deltager i faglige såvel som sociale arrangementer i klassen
  • at alle klasseteam oplever kontaktforældrene som en støtte i arbejdet med klassen
  • at alle forældre oplever, at der er gennemsigtighed omkring, hvad der sker i klassen, og ved hvordan de kan støtte op om det.

Tilsyn og evaluering

I hver klasse evalueres ordningen på skoleårets sidste møde mellem klasseteam og kontaktforældre for at foretage evt. justeringer inden næste skoleår. Kontaktforældreordningen evalueres desuden årligt i skolebestyrelsen og i teamkoordinatorgruppen.

Det kan desuden være en god ide, hvis kontaktforældrene inviterer til forældremøder, ud over det årlige forældremøde, hvor klasseteamet deltager, hvis der opleves at være et behov. Dette er særligt relevant, hvis man i forældregruppen oplever, at der er større diskussioner om f.eks. fødselsdage, mobilpolitik eller lignende, som alle forældre med fordel kan have en dialog om sammen, men som ikke kan nås på det årlige forældremøde, hvor klasseteamet deltager.

Ideer til punkter på dagsordenen når klasseteam og kontaktforældre mødes

Punkter til dagsordenen:

• Klassen her og nu
  • Arbejdet med skolens vision på årgangen (hvordan arbejder vi med "Mange veje til læring")
  • Kommende aktiviteter i klassen
  • Opgaver der vedrører klassen, som klasseteamet ikke kan løfte alene
  • Begrundelser for tiltag mv. som det er hensigtsmæssigt at kontaktforældrene kender, hvis andre forældre f.eks. henvender sig med spørgsmål

På første møde i 0., 1. og 3. klasse kan det være relevant at tage en indledende forventningsafstemning om kontaktforældrerollen og samarbejdet mellem klasseteam og kontaktforældre.