Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for ligestilling i kommunikationen mellem skolen og forældremyndighedsindehavere

Revideret februar 2022

Sammenhæng og status
Baggrunden for princippet er et ønske om at sikre, at forældre får lige muligheder for at følge med i deres barns skolegang og trivsel. 

Princippet gælder forældre med fælles forældremyndighed samt værge. I tilfælde hvor den ene forælder har forældremyndigheden alene, foregår kommunikationen mellem skolen og forældremyndighedsindehaveren, medmindre denne ønsker andet. (BUF juristens kommentar)

Målet med princippet
Princippet har til formål at sikre, at al skriftlig information går til begge forældre. Det gælder både information fra ledelsen, lærere og for kommunikation mellem forældrene i klassen fx vedr. legegrupper, klassearrangementer eller fødselsdage.

Tiltag
Princippet betyder at skolens ledelse og lærere: 

  • som udgangspunkt altid skriver til begge forældre via Aula.
  • sørger for at al skriftlig kommunikation fra skolen er tilgængelig på Aula, så begge forældre har mulighed for at se det. Aula er den primære kommunikationskanal til al skriftlig information.
  • I de tilfælde hvor det er nødvendigt at give eleverne information med hjem i postmappen fx sedler vedr. fotografering eller skolemælk, sørger for at lægge en kopi af materialet på Aula eller en besked om, at materialet er sendt med børnene hjem i postmappen, og med information om evt. frister
  • Sørger for ligestilling blandt forældre i forhold til at redigere information om børnene på Aula. 
  • Orienterer sundhedsplejerske og tandlæge om princippet og opfordrer dem til at følge det. 
  • Ved skolestart i 0. klasse sender velkomstbrev til begge forældre, hvis de ikke bor på samme adresse.

Princippet betyder at skolebestyrelsen:

  • sørger for at informere kontaktforældre om at invitationer til fødselsdage, klassefester, legegrupper mv. bør lægges på Aula, evt. som supplement til printede invitationer. 
  • Sørger for at informere alle nye forældre om at bruge Aula til skriftlig kommunikation. 

Princippet betyder at forældre:

  • sørger for at informere lærerne, hvis der er særlige problemer eller hensyn der bør tages.
  • altid sætter hinanden Cc. når de skriver en besked i Aula.

 

Hvis forældre skriver til skolen (fx til barnets lærer) uden at sætte den anden forælder på i kopi, må skolen ikke svare begge forældre. Hvis læreren får information eller spørgsmål fra den ene forælder, som han/hun vurderer, er relevant for begge forældre og for barnets trivsel, bør læreren i stedet vælge at indkalde forældrene til et møde. Kommunikation og skriftlig dialog der involverer skolepsykolog, talepædagog, ressourcecenter mv. vil altid involvere begge forældre

Der tilbydes som udgangspunkt kun én skole-hjemsamtale pr. barn. Dvs. at begge forældre uanset om de er samboende eller ej, skal deltage i samme skole-hjemsamtale. Der kan dispenseres for dette i de tilfælde, hvor læreren vurderer, at det er hensigtsmæssigt fordi konfliktniveauet mellem forældrene umuliggør fælles deltagelse.

Hvis en elev bliver syg i løbet af skoledagen, kontakter skolen den forælder, hvor barnet bor den pågældende dag.  

Tegn
Et tegn på at princippet anvendes er, når lærerne anvender kontaktbogen til kontakt med forældrene vedr. det enkelte barns trivsel. 

Tilsyn og evaluering
Skolens ledelse laver en stikprøve et ½-1 år efter princippets vedtagelse og samtidig laver skolebestyrelsen en mini undersøgelse blandt forældrene. 

Økonomi
Princippet har ikke økonomiske konsekvenser for skolens virksomhed.