Mobilpolitik

Gerbrandskolen er som udgangspunkt en mobilfri skole. Det betyder, at man skal aflevere sin mobiltelefon, smartwatch eller lignedne ved skoledagens begyndelse og man får den udleveret når man har fri. Dette gælder for alle. Alternativt må man lade sin telefon blive hjemme.

Ved overtrædelse af reglen, vil telefonen blive inddraget og afleveret på kontoret, hvor den kan afhentes efter endt skoledag. Ved gentagelse er det forældrene, der skal afhente telefonen på skolens kontor.

Mobiltelefoner kan i nogle undervisningssituationer være gode og aktive medspillere til at gøre undervisningen engagerende og skabe større læring. Derfor kan de på underviserens opfordring tages i brug i en lektion i undervisningssituationer. Vi ønsker at sikre de rette læringsrum, hvor eleverne er fokuserede på undervisning og hinanden og ikke bliver forstyrret af beskeder på telefonen.

Både den seneste forskning og ikke mindst vores egne erfaringer på forskellige årgange bakker op om, at der er store fordele ved, at mobiltelefonerne ikke er fremme i skoletiden bortset fra de situationer, hvor lærer og pædagoger vurderer, at mobilerne har en konstruktiv effekt i forhold til elevernes læring.

Har man behov for at få akut fat i sit barn i løbet af skoledagen, skal man ringe til skolens kontor, som vil sørge for, at barnet modtager beskeden og kan ringe fra skolens kontor.