Princip for vikardækning

Revideret februar 2022.

Princippet skal understøtte et mål om, at fravær blandt det pædagogiske personale påvirker skolens og den enkelte elevs hverdag mindst muligt, og at den planlagte undervisning i videst muligt omfang gennemføres.

Skolen har et fast tilknyttet korps af tilkaldevikarer med relevante kompetencer. Af hensyn til kontinuitet, ansætter vi fortrinsvis vikarer, der som udgangspunkt kan arbejde alle hverdage.

Som udgangspunkt vikardækkes al klasseundervisning, så ingen lektioner aflyses. Der kan dog i enkelte tilfælde aflyses undervisning i ydertimer for de ældste elever

Er der ikke vikarer nok, dækkes timerne af lærere fra ressourcecenteret og pædagogisk læringscenter, så ingen klasser sidder alene. Det kan i enkelte tilfælde forekomme, at en lærer har tilsyn med to naboklasser samtidigt.

Planlagt fravær i forbindelse med ferie, omsorgsdage, seniordage, kursus og lignende dækkes som udgangspunkt af vikarpuljen i eget team

Planlagt fravær i forbindelse med ture ud af huset, dækkes af eventuelle overskydende lærere, herefter af vikarer.

Vikardækningen planlægges generelt, så den enkelte elev oplever mest mulig kontinuitet.

Vikarer gennemfører i videst muligt omfang den planlagte undervisning, som den er beskrevet på vikarsedlen/ugeplanen samt vha. sparring fra årgangsteamet.

Forældre kan forvente information fra skolens ledelse ved længere fravær.