Princip for afvikling af elevers spisepause

Revideret februar 2022.

Elevernes frokostpause varer samlet set fra kl. 11.20 – 12.15

I tidsrummet mellem 11.20 og 11.45 skal eleverne være i klassen for at spise deres mad under tilsyn af en voksen. Som udgangspunkt vil det være den lærer eller pædagog, der har haft undervisning i klassen i 4. lektion.

Den voksne ser til at spisningen foregår i en rar atmosfære, og at alle børn spiser deres mad. Det ligger dog uden for tilsynet at gå rundt og konkret kontrollere hvor meget hvert enkelt barns faktisk spiser eller levner. Børn, der har svært ved at nå at spise deres mad i den tid, spisepausen varer, må gerne tage den med ud til frikvarteret.

Under spisningen kan der foregå fælles aktivitet som højtlæsning, sproglege eller rolig samtale ved bordene. Det er også tilladt at vise film eller sætte musik på vha. klassens smartboard, så længe indholdet ikke støder eller på anden vis udelukker nogen. Derudover er den voksne naturligvis ansvarlig for at overholde de gældende aldersgrænser.

Spisepausen kan også med fordel bruges til at tale med eleverne om det ventende frikvarter og måske komme med forslag til de elever, der ikke ved, hvad de skal i frikvarteret og har brug for at blive guidet eller inviteret af andre.

Klassens lærere og pædagoger forsøger generelt at variere de aktiviteter, der foregår i spisepausen i overensstemmelse med elevernes behov.

Alle elever skal være ude i spisefrikvarteret fra 11.45 -12.15, og den tilsynshavende er ansvarlig for at klasseværelset låses af. Ude i gården er der gårdvagter iført gule veste, som eleverne kan henvende sig til, hvis de har brug for det.